[an error occurred while processing this directive] Magyarország.hu - Ügyfélvonal
[an error occurred while processing this directive] Magyarorszag.hu címlap
[an error occurred while processing this directive]

Mi az örökbefogadás előtti eljárás (örökbefogadásra való alkalmasság megállapítása, az alkalmasság felülvizsgálata) menete?



Hatáskör:

Városi Gyámhivatal
Gyermekvédelmi Szakszolgálat (előkészítő)

Illetékesség:

Örökbe fogadni szándékozók bármelyikének lakóhelye

Kérelem előterjesztésére jogosult:

Az örökbe fogadni szándékozó(k)

Kérelem beadásának helye:

Gyermekvédelmi Szakszolgálat (ha a házaspárnak különböző a lakóhelye, egymás kölcsönös tájékoztatása mellett bármelyik fél lakóhely szerinti Szakszolgálat)

A kérelemben nyilatkozni kell:

  • az örökbefogadási szándék indokairól,
  • az örökbefogadandó gyermekre vonatkozó elképzelésekről (hány gyermeket kíván örökbefogadni, vállalja-e testvérek örökbefogadását, hány éves gyermekre gondol, vállalja-e egészségkárosodott gyermek örökbefogadását),
  • a korábban kezdeményezett örökbefogadás előtti eljárás eredményéről,
  • arról, hogy alkalmassá nyilvánítása esetén hozzájárul-e a természetes személyazonosító adatainak az örökbe fogadni szándékozó személyek országos nyilvántartásba vételéhez,
  • annak tudomásul vételéről, hogy az örökefogadásra való alkalmasság feltétele az örökbefogadás előtti tanácsadáson és felkészítő tanfolyamon történő eredményes részvétel.

A Szakszolgálat a kérelem előterjesztésével egyidejűleg vagy 15 napon belül tájékoztatást ad az örökbe fogadni szándékozó felé:

  • az örökbefogadás feltételeiről,
  • a lefolytatandó alkalmassági vizsgálat, tanácsadás és a felkészítő tanfolyam helyéről és időpontjáról,
  • környezettanulmány készítésének szükségességéről,
  • ezek elmaradásának következményeiről (eljárást meg kell szüntetni).

A Szakszolgálat megküldi a gyámhivatalnak az ügyfél egyidejű értesítése mellett:

  • a pszichológiai vizsgálat eredményét,
  • a tanácsadás és a felkészítő tanfolyam elvégzését igazoló iratot,
  • az ügyfél kérelmét,
  • a háziorvosi igazolást az örökbefogadásra való egészségügyi alkalmasságról,
  • a környezettanulmányt,
  • javaslatát, melyben ki kell térni egyenként az ügyfélnek a gyermekre vonatkozó elképzeléseiről.

A Gyermekvédelmi Szakszolgálat belső feladatait Lásd: 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 145-148. §

A városi gyámhivatal feladata:

Az alkalmasság kérdésében határozattal való döntés.

A döntés alapja:

  • a Gyermekvédelmi Szakszolgálat által megküldött iratok,
  • környezettanulmány,
  • az örökbe fogadni szándékozó személy meghallgatása,
  • jövedelmi viszonyra vonatkozó igazolás,
  • szükség szerint egyéb bizonyítékok.

A határozat kötelező tartalma:

  • Gyer. 14. §-ban foglaltak;
  • Hány és milyen korú gyermek örökbefogadására alkalmas;
  • Testvérpárt örökbe fogadhat-e;
  • Fogyatékos gyermek örökbefogadására alkalmas-e;
  • Tájékoztatást arról, hogy a Szakszolgálatot értesítenie kell a lakóhelyében, a családi állapotában, a személyi és életkörülményeiben, valamint az örökbe fogadandó gyermekekre vonatkozó elképzeléseiben bekövetkezett változásokról.

A határozat jogerőre emelése és megküldése a Szakszolgálatnak és az országos nyilvántartásba (amennyiben ehhez hozzájárul az örökbefogadásra alkalmas személy).

A határozat érvényességi ideje és annak meghosszabbodása (hivatalbóli eljárás):

  • A jogerőre emelkedéstől számított két évig érvényes, DE HA
  • az érvényességi idő lejártakor folyamatban van az örökbefogadási eljárás, akkor a határozat érvényességi ideje meghosszabbodik az örökbefogadási eljárás jogerős befejezéséig.
  • Amennyiben az érvényességi idő lejártát megelőzően a már örökbefogadott gyermek testvére is örökbefogadhatóvá válik, a testvér örökbefogadási eljárásának jogerős befejezéséig.

Érvényességi idő egy évvel meghosszabbítható:
Feltétele:

  • kérelem
  • a Szakszolgálat javaslata
  • nem változtak azok a körülmények, amelyekre az alkalmasságot megállapították
  • nem került sor örökbefogadásra.

Amennyiben az örökbefogadásra a határozat jogerőre emelkedésétől számított két éven belül, vagy ha azt további egy évvel meghosszabbították, ez idő alatt nem kerül sor, az örökbefogadás előtti eljárást a tanácsadás és a felkészítő tanfolyamon való részvételt kivéve – kérelemre – meg kell ismételni.

AZ ALKALMASSÁG FELÜLVIZSGÁLATA Gyer. 39/A. §

Oka: Az örökbefogadni szándékozó körülményeiben jelentős változás következett be.

Az illetékesség változik, ha az örökbefogadni szándékozónak megváltozik a lakóhelye (az új lakóhely szerinti gyámhivatal lesz illetékes).

A Szakszolgálat az előkészítés során:

  • ismételt alkalmassági vizsgálaton történő megjelenésre hívja föl az örökbe fogadni szándékozó személyt, HA a változása
    • családi állapotában
    • személyi körülményeiben
    • életkörülményeiben
    • örökbe fogadandó gyerekekre vonatkozó elképzelésekben
    következett be.
  • lakóhely változás esetén:
    • környezettanulmányt készít
    • beszerzi a korábbi lakóhely szerinti Szakszolgálatnál kezelt iratokat

A városi gyámhivatal:

a felülvizsgálat eredményeként határoz.

  • Alkalmatlanság megállapítása esetén, a Szakszolgálat és az országos nyilvántartás törli a nyilvántartásból az örökbe fogadni szándékozó személyt.
  • Alkalmasság fenntartása esetén:
    • az eredeti határozat érvényességi ideje nem változik,
    • ismételten kell dönteni az örökbefogadható gyermekek koráról, számáról, illetve hogy testvérpár vagy egészségileg káros gyermek örökbefogadására is alkalmas-e.

Az alkalmasságot az örökbefogadás engedélyezése iránti eljárás során kell megállapítani, HA az örökbefogadni szándékozó:

  • rokon,
  • szülő házastársa,
  • a gyermeket a szülő hozzájárulásával legalább egy éve folyamatosan a saját háztartásában nevelő személy,
  • külföldi állampolgárságú személy.

Ajánlatos azonban az eljárás során – az első három esetben – a Nevelési Tanácsadó vagy a Gyermekjóléti Szolgálat pszichológusának szakvéleményét bekérni a szülő-gyermek kapcsolatáról.

Alkalmatlanság esetén új eljárás a határozat jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül nem indítható.

Örökbefogadásra alkalmas személyek nyilvántartásba vétele

Gyermekvédelmi Szakszolgálat

  • városi gyámhivatal jogerős határozata alapján saját nyilvántartásába felveszi,
  • az örökbefogadni szándékozó hozzájáruló nyilatkozata alapján továbbítja az adatokat az Országos Nyilvántartásba (Szociális és Munkaügyi Minisztériumban vezetik).

Örökbefogadásra alkalmas személyek nyilvántartásból való törlése

A városi gyámhivatal határozatában meghatározott érvényességi idő leteltével a Gyermekvédelmi Szakszolgálat

  • saját nyilvántartásából törli az örökbefogadni szándékozó adatait, ÉS ERRŐL
  • értesíti az Országos Nyilvántartást,
  • a törlésről tájékoztatja az örökbefogadni szándékozó személyt.

Joganyag:

1952. évi IV. törvény a házasságról, a családról és a gyámságról (Csjt.): 47. §
149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról (Gyer.): 38–39/A. §
235/1997. (XII. 17.) Korm. rendelet a gyámhatóságok, a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok, a gyermekjóléti szolgálatok, és a személyes gondoskodást nyújtó szervek és személyek által kezelt személyes adatokról
331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről

« vissza az archívumhoz



Az Ügyfélvonal telefonszáma:

Magyarországról: 189
Külföldről: +36 1 452-3622
Fax:

Magyarországról: +36 1 452-3621
Külföldről: +36 1 452-3621
A nap 24 órájában rendelkezésére állunk!
[an error occurred while processing this directive]