Hatáskör:
Városi Gyámhivatal
Gyermekvédelmi Szakszolgálat (előkészítő)
Illetékesség:
Örökbe fogadni szándékozók bármelyikének lakóhelye
Kérelem előterjesztésére jogosult:
Az örökbe fogadni szándékozó(k)
Kérelem beadásának helye:
Gyermekvédelmi Szakszolgálat (ha a házaspárnak különböző a lakóhelye, egymás kölcsönös tájékoztatása mellett bármelyik fél lakóhely szerinti Szakszolgálat)
A kérelemben nyilatkozni kell:
- az örökbefogadási szándék indokairól,
- az örökbefogadandó gyermekre vonatkozó elképzelésekről (hány gyermeket kíván örökbefogadni, vállalja-e testvérek örökbefogadását, hány éves gyermekre gondol, vállalja-e egészségkárosodott gyermek örökbefogadását),
- a korábban kezdeményezett örökbefogadás előtti eljárás eredményéről,
- arról, hogy alkalmassá nyilvánítása esetén hozzájárul-e a természetes személyazonosító adatainak az örökbe fogadni szándékozó személyek országos nyilvántartásba vételéhez,
- annak tudomásul vételéről, hogy az örökefogadásra való alkalmasság feltétele az örökbefogadás előtti tanácsadáson és felkészítő tanfolyamon történő eredményes részvétel.
A Szakszolgálat a kérelem előterjesztésével egyidejűleg vagy 15 napon belül tájékoztatást ad az örökbe fogadni szándékozó felé:
- az örökbefogadás feltételeiről,
- a lefolytatandó alkalmassági vizsgálat, tanácsadás és a felkészítő tanfolyam helyéről és időpontjáról,
- környezettanulmány készítésének szükségességéről,
- ezek elmaradásának következményeiről (eljárást meg kell szüntetni).
A Szakszolgálat megküldi a gyámhivatalnak az ügyfél egyidejű értesítése mellett:
- a pszichológiai vizsgálat eredményét,
- a tanácsadás és a felkészítő tanfolyam elvégzését igazoló iratot,
- az ügyfél kérelmét,
- a háziorvosi igazolást az örökbefogadásra való egészségügyi alkalmasságról,
- a környezettanulmányt,
- javaslatát, melyben ki kell térni egyenként az ügyfélnek a gyermekre vonatkozó elképzeléseiről.
A Gyermekvédelmi Szakszolgálat belső feladatait Lásd: 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 145-148. §
A városi gyámhivatal feladata:
Az alkalmasság kérdésében határozattal való döntés.
A döntés alapja:
- a Gyermekvédelmi Szakszolgálat által megküldött iratok,
- környezettanulmány,
- az örökbe fogadni szándékozó személy meghallgatása,
- jövedelmi viszonyra vonatkozó igazolás,
- szükség szerint egyéb bizonyítékok.
A határozat kötelező tartalma:
- Gyer. 14. §-ban foglaltak;
- Hány és milyen korú gyermek örökbefogadására alkalmas;
- Testvérpárt örökbe fogadhat-e;
- Fogyatékos gyermek örökbefogadására alkalmas-e;
- Tájékoztatást arról, hogy a Szakszolgálatot értesítenie kell a lakóhelyében, a családi állapotában, a személyi és életkörülményeiben, valamint az örökbe fogadandó gyermekekre vonatkozó elképzeléseiben bekövetkezett változásokról.
A határozat jogerőre emelése és megküldése a Szakszolgálatnak és az országos nyilvántartásba (amennyiben ehhez hozzájárul az örökbefogadásra alkalmas személy).
A határozat érvényességi ideje és annak meghosszabbodása (hivatalbóli eljárás):
- A jogerőre emelkedéstől számított két évig érvényes, DE HA
- az érvényességi idő lejártakor folyamatban van az örökbefogadási eljárás, akkor a határozat érvényességi ideje meghosszabbodik az örökbefogadási eljárás jogerős befejezéséig.
- Amennyiben az érvényességi idő lejártát megelőzően a már örökbefogadott gyermek testvére is örökbefogadhatóvá válik, a testvér örökbefogadási eljárásának jogerős befejezéséig.
Érvényességi idő egy évvel meghosszabbítható:
Feltétele:
- kérelem
- a Szakszolgálat javaslata
- nem változtak azok a körülmények, amelyekre az alkalmasságot megállapították
- nem került sor örökbefogadásra.
Amennyiben az örökbefogadásra a határozat jogerőre emelkedésétől számított két éven belül, vagy ha azt további egy évvel meghosszabbították, ez idő alatt nem kerül sor, az örökbefogadás előtti eljárást a tanácsadás és a felkészítő tanfolyamon való részvételt kivéve – kérelemre – meg kell ismételni.
AZ ALKALMASSÁG FELÜLVIZSGÁLATA Gyer. 39/A. §
Oka: Az örökbefogadni szándékozó körülményeiben jelentős változás következett be.
Az illetékesség változik, ha az örökbefogadni szándékozónak megváltozik a lakóhelye (az új lakóhely szerinti gyámhivatal lesz illetékes).
A Szakszolgálat az előkészítés során:
- ismételt alkalmassági vizsgálaton történő megjelenésre hívja föl az örökbe fogadni szándékozó személyt, HA a változása
- családi állapotában
- személyi körülményeiben
- életkörülményeiben
- örökbe fogadandó gyerekekre vonatkozó elképzelésekben
következett be.
- lakóhely változás esetén:
- környezettanulmányt készít
- beszerzi a korábbi lakóhely szerinti Szakszolgálatnál kezelt iratokat
A városi gyámhivatal:
a felülvizsgálat eredményeként határoz.
- Alkalmatlanság megállapítása esetén, a Szakszolgálat és az országos nyilvántartás törli a nyilvántartásból az örökbe fogadni szándékozó személyt.
- Alkalmasság fenntartása esetén:
- az eredeti határozat érvényességi ideje nem változik,
- ismételten kell dönteni az örökbefogadható gyermekek koráról, számáról, illetve hogy testvérpár vagy egészségileg káros gyermek örökbefogadására is alkalmas-e.
Az alkalmasságot az örökbefogadás engedélyezése iránti eljárás során kell megállapítani, HA az örökbefogadni szándékozó:
- rokon,
- szülő házastársa,
- a gyermeket a szülő hozzájárulásával legalább egy éve folyamatosan a saját háztartásában nevelő személy,
- külföldi állampolgárságú személy.
Ajánlatos azonban az eljárás során – az első három esetben – a Nevelési Tanácsadó vagy a Gyermekjóléti Szolgálat pszichológusának szakvéleményét bekérni a szülő-gyermek kapcsolatáról.
Alkalmatlanság esetén új eljárás a határozat jogerőre emelkedésétől számított egy éven belül nem indítható.
Örökbefogadásra alkalmas személyek nyilvántartásba vétele
Gyermekvédelmi Szakszolgálat
- városi gyámhivatal jogerős határozata alapján saját nyilvántartásába felveszi,
- az örökbefogadni szándékozó hozzájáruló nyilatkozata alapján továbbítja az adatokat az Országos Nyilvántartásba (Szociális és Munkaügyi Minisztériumban vezetik).
Örökbefogadásra alkalmas személyek nyilvántartásból való törlése
A városi gyámhivatal határozatában meghatározott érvényességi idő leteltével a Gyermekvédelmi Szakszolgálat
- saját nyilvántartásából törli az örökbefogadni szándékozó adatait, ÉS ERRŐL
- értesíti az Országos Nyilvántartást,
- a törlésről tájékoztatja az örökbefogadni szándékozó személyt.
Joganyag:
1952. évi IV. törvény a házasságról, a családról és a gyámságról (Csjt.): 47. §
149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról (Gyer.): 38–39/A. §
235/1997. (XII. 17.) Korm. rendelet a gyámhatóságok, a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok, a gyermekjóléti szolgálatok, és a személyes gondoskodást nyújtó szervek és személyek által kezelt személyes adatokról
331/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről
« vissza az archívumhoz